Langkau ke kandungan utama

Ringkasan tawaf Wada'


Ringkasan Tawaf Wada’



1)    Hukumnya adalah wajib.
2)    Tawaf wada’ merupakan ibadah wajib yang tersendiri, tidak berkaitan dengan haji atau umrah. Wajib bagi ‘sesiapa’ yang memasuki Mekah.
3)    Keluar dari Mekah dengan tidak melakukan tawaf wada’ :
     Berdosa jika sengaja dan wajib membuat tawaf wada’ jika masih belum melepasi dua marhalah.
     Jika sudah melepas dua marhalah, tidak wajib atasnya untuk kembali menunaikan tawa wada’.
     Jika tidak kembali semula ke Mekah dengan tujuan tawaf wada’, wajib baginya untuk menunaikan dam tertib dan taqdir.
     Jika kembali semula ke Mekah(melakukan tawaf wada’) sebelum mencecah perjalanannya dua marhalah gugur daripadanya dam tertib dan taqdir.
     Jika dia kembali semula ke Mekah selepas mencecah perjalanannya dua marhalah dia tetap wajib menyempurnakan dam tertib dan taqdir.


*Jika seseorang keluar dari Mekah kerana sesuatu hajat ke suatu tempat yang                  jaraknya tidak mencecah dua marhalah, tiba-tiba berlaku perubahan jadual perjalanan yang menyebabkan dia perlu bermusafir ke suatu tempat yang mencecah dua marhalah, tidak wajib atasnya masuk ke Mekah untuk melakukan tawaf wida’. Ini kerana semasa dia mula-mula keluar kerana hajatnya itu tidak dituntut atasnya untuk melakukan tawaf wada’.


4)    Golongan yang tidak diwajibkan tawaf wada’ dan membayar dam adalah :  
     Perempuan yang datang haid atau nifas.
     Perempuan yang didatangi darah istifadah dalam tempoh haidnya.
     Orang yang berpenyakit salasalbaul (air kencing yang sentiasa                                            menitis) atau seumpamanya.
     Orang yang luka dan darahnya mengalir tiada dapat ditahan serta boleh menajiskan masjid.
     Orang yang takut kepada orang zalim yang akan melakukan kezaliman ke atasnya.
     Orang yang takut kepada peminta hutang sedangkan ia tidak berupaya menjelaskan hutangnya.
     Orang yang takut kepada sesuatu yang akan memerbahayakan dirinya atau kehormatan maruah diri atau hartanya.
     Orang yang tidak mempunyai air atau tanah untuk bersuci.
     Orang yang dipaksa meninggalkan tawaf(kecemasan, darurat, dll).
     Orang yang takut ditinggalkan oleh teman seperjalanan(tidak sengaja dan bukan cuai).
     Orang yang terpaksa dipimpin atau diusung kerana uzur disebabkan sakit atau tua dan tidak mampu duduk di kerusi roda.
     Orang yang mendapat rawatan secara rapi dan berjadual.
     Petugas yang begitu kerap keluar masuk Mekah kerana memberi perkhidmatan kepada petugas haji/umrah.
     Jemaah haji/umrah yang tergolong dalam golongan high risk yang telah dikenal pasti oleh pihak perubatan.


5)    Waktu melakukan Tawaf Wada’ :
     Dilakukan setelah selesai semua urusan seperti umrah telah dilakukan, urusan membeli belah telah selesai, beg bagasi sudah dikemaskan dan pelbagai lagi urusan.
     Sebaik sahaja melakukan tawaf wada’ jemaah hendaklah terus meninggalkan Mekah kecuali atas sebab-sebab tertentu.
     Sesiapa yang melengah-lengah meninggalkan Tanah Haram Mekah selepas melakukan tawaf wada’, wajib ke atasnya untuk mengulangi tawaf wada’.
     Dicadangkan tawaf wada’ untuk dilakukan 3-4 jam sebelum jadual keberangkatan meninggalkan Mekah.


6)     Melakukan Tawaf Wada’ secara asasnya adalah sama dengan tawaf umrah dari sudut syarat-syarat dan sunat-sunat tawaf yang telah dinyatakan sebelum ini. Namun terdapat beberapa perbezaan seperti :
     Tidak perlu memakai ihram. Cukup memadai dengan menutup aurat.
     Wajib berniat sebelum memulakan tawaf.
     Tidak melakukan idtiba’ bagi lelaki kerana tidak memakai ihram.
     Tiada perbuatan lari-lari anak bagi lelaki untuk pusingan 1,2, dan 3.


7)    Berikut diperincikan hajat-hajat yang boleh dilakukan selepas tawaf wada’ :
1.    Sejurus selepas tawaf :
     Menunaikan solat sunat tawaf dan berdoa selepasnya.
     Berdoa di Multazam.
     Minum air zam-zam dan berdoa.
     Mengucup Hajarul Aswad.
     Menunaikan solat sunat safar.
     Menunaikan solat jika bilal telah melaungkan iqamat, atau bila sedang melaungkan azan sedangkan ia telah berusaha untuk keluar setelah melaksanakan tawaf wada’ tetapi tidak sempat kerana halangan atau kesesakan.
     Bergambar atau mengambil gambar dalam kadar yang cepat. Walaupun begitu, tidak digalakkan.

2.    Selepas tawaf(di penginapan) :
     Makan dan minum sekadar keperluan dalam bilik penginapan.
     Qadha’ hajat.
     Mandi atau menukar pakaian.
     Mengambil beg atau barang yang ditinggalkan di bilik penginapan.
     Mencari isteri, saudara, waris, atau rakan yang hilang.
     Mengangkat barang-barang yang hendak dibawa bersama.
     Melawat isteri, saudara, rakan, waris yang sakit di klinik/hospital.
     Sebarang urusan yang berkaitan dengan perjalanan ke Jeddah atau Madinah.
     Menunggu kenderaan yang lewat tiba.
     Mengambil gambar dalam jangka masa menunggu kenderaan.


Perhatian :

1)    Terdapat kes jemaah yang dijadualkan keluar dari Mekah selepas Zuhur, jika dilakukan Tawaf Wada’ selepas solat Zuhur, dia akan melakukannya dalam keadaan tergopoh-gapah kerana hendak mengejar masa. Di samping kebimbangan berlaku kelewatan menyudahkan Tawaf Wada’ akibat kesesakan yang biasa berlaku selepas solat Zuhur. Ini tentu sekali akan menggangu jadual perjalanan dari Tanah Haram Mekah. Dalam keadaan ini, jemaah dibolehkan tawaf enam pusingan sebelum Zuhur kemudian menyambung satu pusingan lagi selepas Zuhur. Cara ini juga boleh dilakukan bagi jemaah yang uzur tetapi mampu melakukan tawaf wada’.
2)    Bagi wanita yang kedatangan haid, cara yang sunat baginya untuk meninggalkan Tanah Haram Mekah ialah berdoa di hadapan pintu Masjidil Haram.

3)    Berwirid panjang selepas melaksanakan Tawaf Wada’ menyebabkan batal tawaf wada’. Berlainan dengan doa panjang yang tidak membatalkan tawaf wada’.

4)    Bersedekah semasa dalam masjidil haram atau ketika dalam perjalanan balik ke bangunan penginapan boleh membatalkan tawaf wada’. Namun jika bersedekah sambil lalu di sebelah peminta sedekah tanpa mencari-cari tidak membatalkan tawaf wada’. Begitu juga boleh bersedekah ketika menunggu kedatangan kenderaan di penginapan.

5)    Membeli belah(termasuk membeli makanan burung), berehat, bersantai dan tidur dalam bilik, membayar hutang yang boleh ditangguhkan boleh membatalkan tawaf wada’.

6)    Terdapat kes jemaah yang meminta kawannya membelikan sesuatu barangan yang bukan keperluan perjalanannya selepas dia selesai melakukan tawaf wada’. Kedudukannya adalah seperti berikut :
      Pembelian yang dilakukan oleh orang yang diwakilkan sedangkan jemaah belum lagi melaksanakan tawaf wada’nya, tidak batal tawaf wada’nya.
     Pembelian yang dilakukan selepas tawaf wada’ tetapi jemaah telah bergerak ke destinasi.
     Pembelian dilakukan selepas tawaf wada’ dan dibeli ketika mana jemaah masih berada di bangunan penginapan, batal tawaf wada’nya.

7)    Menunaikan solat-solat sunat seperti Hajat, Taubat, dan sebagainya selepas tawaf wada’ tidak dibolehkan. Jika berkehendak, hendaklah dilakukan sebelum tawaf wada’. Namun solat-solat tersebut boleh dilakukan jika dalam tempoh menunggu bas di bangunan penginapan dengan syarat kenderaan tidak sedia menunggu. Namun berdasarkan Pekeliling Ibadat Bil 5/2018 Musim Haji 1439H, jemaah haji atau umrah yang sudah melakukan tawaf wada’ dan melaksanakan ibadah lain selepas itu dengan niat untuk tidak bermukim lagi di Mekah seperti solat dhuha, solat taubat, solat berjemaah yang tidak lama menunggu melebihi 20 minit, sujud syukur, doa dan lain-lain ibadat yang dikira tidak lama menunggu dalam Masjidil Haram adalah tidak membatalkan Tawaf Wada’. 

8)    Selepas melakukan tawaf wada’ dan pulang ke penginapan, jemaah hendaklah menunaikan solat fardhu di penginapan sahaja. Tidak boleh menunaikannya di Masjidil Haram berimamkan Imam Masjidil Haram kerana ia akan membatalkan tawaf wada’. Tetapi tidak batal jika melibatkan solat Jumaat bagi jemaah lelaki. Namun bagi kes jemaah yang telah tawaf wada’ dan sedang menunggu kenderaan, apabila masuk waktu solat dan mereka solat di lobi hotel atau di dataran Masjidil Haram dengan berjemaah berimamkan imam Masjidil Haram, solat itu bukan termasuk mazannah al iqamah(tanda bermukim) di Mekah dan bukan melengah-lengahkan permusafiran.

9)    Melakukan persetubuhan sementera menunggu kenderaan tiba membatalkan tawad wada’ kerana perbuatan tersebut dianggap menyalahi u’ruf orang yang akan bermusafir.

10)  Tempoh menunggu di penginapan selepas Tawaf Wada’ :
     Tempoh menunggu 8 jam.
Tempoh ini dicadangkan dalam keadaan biasa tanpa ada halangan atas sebab urusan berkaitan permusafiran. Perkiraan masa 8 jam tersebut hendaklah dikira bermula dari masa jemaah sampai ke bangunan penginapan setelah pulang dari Tawaf Wada’. Sekiranya jemaah tidak keluar dari Mekah dalam masa 8 jam selepas Tawaf Wada’ bukan disebabkan masalah urusan berkaitan permusafiran, Tawaf Wada’nya perlu diulangi semula.

     Tempoh menunggu 24 jam.
Tempoh ini dicadangkan dalam keadaan di mana Tawaf Wada’ telah selesai dilakukan kemudian dalam tempoh 24 jam baru dimaklumkan kelewatan pergerakan kenderaan keluar dari Mekah. Jemaah tidak perlu mengulangi semula Tawaf Wada’ jika penangguhan pergerakan kenderaan diketahui dalam masa 24 jam selepas tawaf. Perkiraan tempoh 24 jam tersebut hendaklah dikira bermula dari masa jemaah sampai di bangunan penginapan setelah pulang dari Tawaf Wada’.

Walau bagaimanapun jemaah masih tertakluk kepada larangan melakukan perbuatan yang dilarang selepas selesai Tawaf Wada’ seperti :

i. Tidak boleh membeli belah selepas tawaf kecuali keperluan perjalanan seperti makanan, pakaian dan lain-lain.

ii. Tidak boleh solat di Masjidil Haram selepas Tawaf Wada’. Boleh solat berjemaah di Surau Penginapan.

iii. Tidak boleh bergambar dan mengambil gambar di luar bangunan hotel.

iv. Boleh berehat dan tidur di bilik.



*Dipetik dan diringkaskan daripada buku “Fiqh Umrah Kontemporari” karangan  Jamalluddin Hashim.
                     
                         
                    

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pintu dan tiang di Raudhah

Dua tiang di dalam Raudhah Masjid Nabawi yang dinamakan Al Hars dan Al Wufud. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ Di Masjid Nabawi, setiap tiang ada sejarah dan sirahnya yang tersendiri. Masjid yang kita cintai ini, yang dibina berasaskan kepada taqwa yang sarat dengan kisah-kisah menjadi saksi kepada agama dan ummat ini. Di antara dua tiang ini adalah "Pintu Nabi" ataupun dinamakan juga sebagai Pintu Sayyidah A'isyah RA kerana ini adalah pintu dari bilik beliau yang melaluinya Rasulullah akan terus masuk ke Masjid Nabawi. Di sebelah kanan gambar adalah tiang Al Hars yang bermaksud penjaga ataupun "bodyguard". Manakala di sebelah kiri pula adalah tiang Al Wufud yang bermaksud delegasi. Tiang Al-Hars. Tiang Al Hars merupakan tempat penjaga keselamatan Rasulullah SAW berjaga. Tugas tersebut digilirkan di kalangan sahabat dan sahabat yang paling kerap berjaga di sini adalah Saidina Ali RA sehingga tiang ini juga digelar

Ka'bah

Tersergam megah di tengah Layaknya cinta dari hati merah Gagah penjuru empat arah Ke seluruh dunia seruan membelah Bemula di Hajarul Aswad Melalui Multazam Menyusur pintu Ka'abah yang mulia Berjalan bertemu Rukun Iraqi Apa khabar saudara-saudara ku di Iraq sana Melintasilah Hijr Ismail Tempat yang mulia Asalnya juga Ka'bah yang mulia Saksi insan-insan di sudut kecil Berjalan lagi dengan khusyuk bertemu Rukun Syaami hatiku menjadi tawadhuk mengenang takdir yang mereka alami Apa khabar saudara-saudara ku di bumi berkah Syam sana Maka berjalanlah aku ke Rukun Yamani membaca doa ajaran nabi "Rabbana aatina fiddunya hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qiina azaabannar!" رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ Wahai Tuhan kami, berikan kami kebaikan di dunia, dan  kebaikan  di akhirat, dan jauhkan kami dari azab neraka!  Maka aku kembali ke Hajarul Aswad Tersedar yang aku selesai satu pusingan tawaf Labba